Literatuur

Voordat je wist wie ik was | Jacqueline Bublitz

De cover van Voordat je wist wie ik was is mysterieus. Een omgekeerde wereld, een vrouw die valt. De stad rondom haar. De informatie op de achterflap maakte mijn nieuwsgierigheid compleet. Toen bleek het ook nog een debuut te zijn (ik houd van debuten!). Ik was dus gelijk om toen ik werd gevraagd om dit boek op mijn blog te bespreken. Hieronder lees je meer over mijn leeservaring. Veel leesplezier!

Voordat je wist ik was

Toen Alice Lee aankwam in New York was ze op zoek naar een frisse start. Nu, een maand later, is ze het ongeïdentificeerde slachtoffer van een moord. Ook Ruby Jones probeert opnieuw te beginnen. Nadat ze de halve wereld over is gereisd, voelt ze zich eenzamer dan ooit. Maar dan vindt ze het lichaam van Alice aan de oever van de Hudson. Ruby raakt gefascineerd door Alice en kan haar niet meer loslaten. Ze wil weten wie deze jonge vrouw is en haar het einde geven dat ze verdient.
Voordat je wist wie ik was is niet alleen een spannende whodunit – deze krachtige, hoopvolle roman is ook een eerbetoon aan de ijzersterke band tussen vrouwen.

Voordat je wist wie ik was van Jacqueline Bublitz op Buiten het Boekje

De Doodskring

Dit boek, Jacqueline Bublitz’s debuut, schreef ze naar aanleiding van een zomer in New York, waar ze veel te maken heeft gehad met mortuaria en veel tijd heeft gespendeerd in donkere hoekjes van stadsparken – als ik het stukje tekst ‘Over de auteur’ mag geloven. Ik kan je alvast wel verklappen dat deze vibe ook in het boek duidelijk naar voren komt. Ze weet daarmee de lezer wel te pakken.

‘Doe dat niet. Ga daar niet heen. Je rokje is te kort, het is te donker op straat. Had je niet… Wie heb je… Hoe kon je…? Dat is vragen om moeilijkheden. Wat had je dan gedacht dat er zou gebeuren?’

Pagina 178

Dat is niet het enige waar ze de lezer van weet te overtuigen. Haar unieke en inventieve perspectief – die vanuit het overleden meisje – maakt dat het een verfrissend boek is. Al is verfrissend wellicht een cynische keuze, maar ik vind dit perspectief iets hebben en het heeft me geboeid tot de laatste pagina. De gelijkenissen tussen de twee hoofdpersonages zijn vanaf het begin in elkaar gevlochten; de reden waarom ze hun thuis hebben achtergelaten, een nieuwe toekomst zoekend in New York, problemen in de liefde. Hun levens kruizen elkaar, maar ze zullen elkaar nooit levend ontmoeten.

‘Littekenweefsel is altijd minder soepel dan de oorspronkelijke huid. Ik zei al, je wordt niet zomaar een compleet nieuwe persoon zodra je in een andere stad aankomt. Je neemt alles mee, je gewoontes, je dwangmatige gedachten, je angst, al die bagage neem je mee op reis.’

Pagina’s 223 en 224

De verschillende onderwerpen die aan bod komen zorgen voor een divers verhaal; het vermiste-blanke-vrouw-syndroom wordt beschreven (ik moest hier ook aan denken bij de verdwijning van Gabby Petito), de angst om als vrouw ’s avonds over straat te gaan, om als prooi te worden gezien; zie het eerste citaat; ongezonde liefdesrelatie(s), eigenwaarde, het verlies van een ouder door zelfmoord, een affaire. Maar ook het goede in de medemens, de prachtige omschrijvingen van de bruisende stad New York (iets wat ik zelf nog hoop te gaan ervaren) en toekomstdromen van jonge vrouwen komen naar voren in dit boek.

De fascinatie voor de dood, maar tegelijkertijd voor het leven achter iemands dood, staat centraal in dit boek. In de Doodskring, een gezelschap van mensen die over zaken rondom dood willen praten, worden lastige onderwerpen niet geschuwd, maar is er ook sprake van een stukje spiritualiteit. Deze spiritualiteit wordt door de schrijfster op een bepaalde manier verweven in het perspectief waar je als lezer van moet houden. In het begin vond ik het interessant, maar ik merkte dat het me later in het verhaal meer ging tegenstaan.

De spanning werd redelijk opgebouwd, hoewel de uitkomst al vanaf het begin vaststaat. Toch weet de schrijfster nog lang de details voor de lezer verborgen te houden. Een iets minder uitgewerkte kant van het verhaal vond ik de achtergrond van de moordenaar. Het kwam te plotseling en te random op mij over, terwijl ik de rest van het verhaal juist mooi uitgewerkt vond.


★★★★☆
Auteur: Jacqueline Bublitz
Vertaald door: Mariella Duindam
Prijs: 21,99
Uitgever: Nieuw Amsterdam
Verschijningsdatum: 28 september 2021
Aantal pagina’s: 303
Ik wil uitgeverij Nieuw Amsterdam bedanken voor het toesturen van dit recensie-exemplaar.

Geen berichten

    Laat een reactie achter