Overig

De hemel in het ijs | Adrienne Young

De hemel in het ijs heeft zo’n mysterieuze, prachtige cover. Alleen al daarom wilde ik dit boek super graag lezen. De achterflap maakte mij ook nieuwsgierig, dus ik was dan ook heel blij toen ik een recensie-exemplaar van Best of YA Books kreeg!

In deze recensie lees je wat ik van dit boek vond en vooral waarom! Lees snel verder.

De hemel in het ijs

De wereld van de zeventienjarige Viking-dochter Eelyn bestaat uit oorlog voeren. Ze weet niet anders dan dat ze samen met haar clan, de Aska, telkens weer strijdt tegen hun grootste vijand, de Riki. Haar leven is wreed, maar eenvoudig: vechten en overleven. Totdat ze op het slagveld het onmogelijke ziet: haar broer die meevecht met de Riki. De broer die ze 5 jaar geleden zag sterven.

Eelyn wordt gevangengenomen en moet als slaaf overwinteren in de bergen bij de Riki. Maar als ze zichzelf begint te herkennen in de mensen die ze altijd heeft geleerd te haten, brokkelt de wereld die ze zo goed dacht te kennen langzaam af. Wanneer het dorp wordt aangevallen door een meedogenloze derde clan, moet Eelyn Fiske vertrouwen, de vriend van haar broer die haar meerdere keren heeft geprobeerd te vermoorden. Samen moeten ze een einde maken aan de bloedvete tussen de Aska en de Riki, anders zullen ze moeten toekijken hoe hun mensen worden afgeslacht.

Morele lessen

De schrijfster kan de lezer de ervaring geven zich in de beschreven omgeving te bevinden. Zonder dat het een opsomming van feiten wordt, voel ik me mee gezogen in de wereld van Eelyn.

De karakters hebben diepgang en ontwikkelen zich naargelang het verhaal vordert. Je begint met het verhaal met het kleine beetje informatie dat je weet over Eelyn en haar beste vriendin, haar vader en haar broer. Verder in het boek komen daar meer karakters bij, zoals Fiske en zijn familie. Je leert zijn beweegredenen kennen, als ook die van zijn moeder en zijn kleine broertje. Dit vind ik een groot pluspunt van dit boek. Van vijand, naar vriend, naar geliefde. Het is enorm lastig om dit geloofwaardig neer te zetten, maar het is Adrienne Young naar mijn mening gelukt.

Daarnaast krijg je als lezer bepaalde morele lessen en waarden voor je kiezen. Wat betekent afkomst & loyaliteit? Dit onderwerp speelt een belangrijke rol in dit boek. Een ander belangrijk onderwerp is de relatie tussen broers en zussen. Eelyn leeft al een aantal jaar met het idee dat haar broer is gestorven en nu komt ze erachter dat dat niet het geval is. Ze leert hem als het ware opnieuw kennen. Als ze gevangen is genomen bij de Riki, heeft ze, onbedoeld, een voorbeeldfunctie voor het jongere broertje van Fiske. Ik vind het heel mooi hoe dit verweven is in het verhaal, zonder dat het alle aandacht op zich vestigt.

Dit boek heeft een goede, pakkende schrijfstijl. Je wordt meegezogen in het verhaal en je wilt niet meer stoppen met lezen. Adrienne Young weet hoe ze een fictieve wereld prachtig tot leven kan wekken. Welverdiend 5 sterren voor dit prachtige boek, ik kan niet wachten op het vervolg!

★★★★★

Auteur: Adrienne Young

Prijs: 18,99